Formula 1 danas raste neverovatnom brzinom i nezaustavljivo grabi ka vrhu liste najpopularnijih sportova na planeti. Ipak, koliko god budućnost bila uzbudljiva, tradicija i dalje ima posebno mesto. Vredi se podsetiti da šampionat i dalje obilazi neke od najčuvenijih i najstarijih staza u istoriji. Četiri od sedam staza sa prve sezone modernog F1 prvenstva 1950. – Silverston, Monako, Spa i Monca – i dalje su deo kalendara! Od kultnih klasika do savremenih favorita, ovo je 10 legendarnih staza koje svaki pravi F1 fan mora da doživi makar jednom u životu.
Autodromo Nazionale di Monza
Najstarija staza na F1 kalendaru proslavila je 100 godina postojanja! Park-staza na obodu Milana gotovo bez prekida ugostila je trku svake sezone od 1950. godine. Današnja konfiguracija dužine 5.8 km i dalje sadrži mnoge originalne krivine, iako se čuveni nagnuti oval više ne koristi još od 1961. Monca je mesto brojnih istorijskih pobeda i staza koja posebno znači tifozima – vernim navijačima Ferarija.
Zašto ići? Struja u vazduhu, šuma usred grada i blizina milanske hrane, istorije i kulture.
Circuit de Monaco
Otvoren još 1929. godine, Monako je uvek bio paradoks – glamurozan i gotovo nemoguć za trkanje. Iako preticanja ima sve manje, zbog rasta dimenzija bolida, trka na rivijeri ostaje jedan od najprestižnijih događaja sezone. I dalje je izuzetno zahtevna za vozače, a doživljaj za publiku – neprocenjiv.
Zašto ići? Luksuz, jahte, slavne ličnosti i F1 bolidi koji jure tik pored vas kroz ulične lavirinte.
Silverstone
Staza nastala na bivšoj vojnoj pisti iz Drugog svetskog rata, otvorena 1948, a dve godine kasnije bila domaćin prve F1 trke u istoriji. Iako relativno ravna i vizuelno nenametljiva, Silverston je poznat po brzim i protočnim krivinama i brojnim legendarnim trkama. Od kraja 1980-ih, stalni domaćin Velike nagrade Britanije.
Zašto ići? Strastvena publika, prijateljska atmosfera i sjajna dešavanja van same trke.
Circuit de Spa-Francorchamps
Nekada 15 km duga staza kroz planine Ardena, danas skraćena na 7 km – ali i dalje ostaje jedan od najtežih izazova za vozače. Prvi put je ugostila F1 još 1925, a moderni šampionat od 1950. nije mogao bez Spa, osim u retkim izuzecima. Iako često na meti zbog bezbednosti, trka u Belgiji ostaje obavezna destinacija.
Zašto ići? Duga staza, dramatično vreme, uzbudljive trke i nestvarna priroda.
Circuit Gilles Villeneuve
Na veštačkom ostrvu u rečnom kanalu u Montrealu, staza je prvi put ugostila trku 1978, a ime je dobila po domaćem heroju Žilu Vilnevu. Od tada – skoro stalna na F1 kalendaru. Pored mnogih klasičnih trka, posebno se pamte pobede Alezija (1995), Kubice (2008) i legendarnog Džensona Batona iz poslednjeg reda u kišnoj drami 2011.
Zašto ići? Velike šanse za uzbudljivu trku i nezaboravna atmosfera u frankofonom Montrealu.
Interlagos (Autódromo José Carlos Pace)
Otvorena 1940, domaćin Velike nagrade Brazila postaje 1973. Rane trke su bile dugačke čak 8 km, ali zbog loše podloge i bezbednosti F1 se na kratko preselila u Rio. Modernizovani Interlagos vraćen je 1990. i od tada gotovo redovno prisutan. Često donosi trke pune haosa, posebno kad padne kiša.
Zašto ići? Luda atmosfera, odlična vidljivost sa tribina i šansa da se upozna megagrad São Paulo.
Hungaroring
Prva trka iza Gvozdene zavese, održana 1986, a od tada – svake godine! Osim Monce, nijedna staza nije duže neprekidno u kalendaru. Uska, zavojita i taktička staza na rubu Budimpešte godinama donosi iznenađenja i ostaje letnji klasik.
Zašto ići? Letnja klima, dobre tribine i blizina živopisne i pristupačne Budimpešte.
Red Bull Ring (bivši Österreichring i A1-Ring)
F1 je prvi put stigla u Štajersku 1970. godine. Originalna staza bila je brza, duga i opasna, a tek kasnije skraćena i modernizovana. Posle duže pauze, zahvaljujući Red Bulu i Ditrihu Matešicu, staza se vraća 2014. i ponovo je jedan od favorita u kalendaru.
Zašto ići? Perfektna organizacija, savršena preglednost i netaknuta austrijska priroda.
Suzuka Circuit
Sagrađena 1960. kao Honda test staza, Suzuka je od 1987. stalni domaćin Velike nagrade Japana. Jedina F1 staza u obliku broja osam! Godinama je bila kraj sezone i domaćin nezaboravnih trka i odlučujućih trenutaka – uključujući sudare Sene i Prosta krajem ’80-ih.
Zašto ići? Strastveni japanski navijači, izvanredna preglednost i jedinstvena prilika da se upozna japanska kultura.
Circuit Zandvoort
Iako nije često bila na kalendaru, Zandvort ima ozbiljan trkački pedigre. Otvorena 1948, domaćin Velike nagrade Holandije bila je 30 puta do 1985. godine. Posle skoro 40 godina pauze, povratak staze se desio 2021. – i to uz podršku hiljada navijača „narandžaste armije“ i pobedu njihovog junaka – Maksa Verstapena.
Zašto ići? Ludilo na tribinama, odlična organizacija i blizina Amsterdama – jednog od najlepših gradova Evrope.