Formula 1 se vraća u Zandvort – početak druge polovine sezone

Formula 1 se vraća na scenu posle letnje pauze, a Velika nagrada Holandije u Zandvortu označava početak druge polovine sezone. Pauza je završena, motori ponovo grme, a pred nama je vikend ispunjen statistikama, strategijama i pričama koje samo ovaj sport ume da donese.

 

Povratak na obalu Severnog mora

 

U petak, 29. avgusta, voziće se prva dva treninga, dok nas u subotu očekuju poslednji trening i kvalifikacije. Spektakl je zakazan za nedelju, 31. avgusta, kada će Zandvort još jednom biti pozornica najbržeg cirkusa na svetu.

 

Staza koja kažnjava svaku grešku

 

Zandvort je debitovao 1952. godine, a danas se vozi na krugu dugom 4,259 metara. Rekord staze i dalje drži Luis Hamilton iz 2021. – 1:11.097. Iako je preticanje teško zbog uske konfiguracije i starog dizajna, nagibi čine razliku. Poslednja krivina, koja nosi ime holandske legende Arija Luijendijka, ima čak 18 stepeni nagiba, skoro duplo više od Indijanapolisa.

 

Džolion Palmer, bivši vozač Renoa, ističe da se prava čar nagiba oseća tek u trećoj krivini: „Teorijski postoji više putanja, ali svi jure spolja i pokušavaju da uhvate najbolji izlaz. To je staza koja zahteva potpunu koncentraciju, svaka greška ovde se plaća.“

 

Heroji prošlosti i sadašnjosti

 

Ova staza pamti velike šampione. Najviše pol pozicija imaju Rene Arnu i Maks Ferstapen (po tri), dok je Džim Klark rekorder sa četiri pobede. U poslednje četiri trke u Holandiji slavio je Ferstapen tri puta, dok je prošle godine Lando Noris šokirao domaću publiku i pobedio u Meklarenu.

 

Gume i taktika – dvostruko stajanje na pomolu?

 

Pireli je ove godine otišao korak mekše sa gumama, pa će vozači birati između C2, C3 i C4. Cilj je da se poveća broj dvostrukih pit-stopova, jer je od povratka trke 2022. dominantna bila samo jedna promena.

 

FIA je dodatno pomogla timovima povećanjem brzine u pit-lejnu na 80 km/h, što znači da se manje vremena gubi prilikom zaustavljanja. Ipak, prema simulacijama, najbrža strategija je i dalje jedna promena – upravo zato što je preticanje na Zandvortu retkost.

 

Bitka za titulu – sve otvoreno

 

U šampionatu vozača vodi Oskar Pjastri, ali sa samo devet poena prednosti ispred timskog kolege Landa Norisa. Noris ulazi u nastavak sezone sa tri pobede u poslednja četiri vikenda, dok je Pjastri jedini vozač koji je uzeo bodove u svakoj trci i ima ukupno šest pobeda – jednu više od Norisa.

 

Ferari i Mercedes pokazuju sve više brzine, Red Bul traži izlaz iz krize, a Ferstapen pred domaćom publikom nikada nije otpisan. U sredini poretka Vilijams pokušava da odbrani peto mesto, dok Aston Martin i Kik Zauber vrebaju priliku.

 

Ikoničan trenutak – Hantov prvi trijumf

 

Holandija pamti i legendarnu 1975. godinu kada je Džejms Hant, vozeći za autsajderski Hesketh, pobedio u trci koja je počela na vlažnoj stazi, a završila se na suvoj. Dok je Niki Lauda oklevao da menja gume, Hant je rizikovao i postavio istoriju – prva pobeda u F1 i jedina za tim lorda Hesketha. Priča o autsajderu koji je srušio giganta i do danas ostaje među najlepšim trenucima Velike nagrade Holandije.